tirsdag den 24. juni 2014

Altan-bier

Man må forsøge at få det bedste ud af det man har. Når man bor i lejlighed midt i Aarhus giver det nogle udfordringer når man gerne vil lave et naturvenligt udemiljø.
I år besluttede jeg mig dog for at prøve at skabe biodiversitet på 4. sal. I mine altankasser og krukker i øvrigt har jeg således plantet nektarrige og derved bivenlige planter.
Det har i år, grundet min manglende haveerfaring, været lidt på gefühl. Jeg har plantet de arter jeg vidste var gode for bier, uden at studere planternes krav i øvrigt.
Jeg har også forsøgt mig med et par af planteskolernes nektarblandinger. Resultatet ses i de følgende billeder. Diversitet kunne bestemt være større, men æstetikken er godkendt. Mest succes har jeg haft med Hjulkrone som har været flittigt besøgt af Lys og Mørk jordhumle (Bombus lucorum og Bombus terrestris). Kornblomsterne fra nektarblandingen her været besøgt af en hel del Stenhumle (Bombus lapidarius) og honningbier. En enkelt maskebi (Hylaeus) og en murbi (Osmia bicornis) har også lagt vejen forbi.
Jeg har stadig mine kløverkasser tilgode da de ikke blomstre endnu.

Altankasserne giver udsigten over byen en ny dimension.

Lys jordhumle (Bombus lucorum) på hjulkrone, en afsindig god bi-plante.
Vilde blomster er bare skide godt for øjet. Bare der var meget vild natur i byen.

Stenhumle (Bombus lapidarius) i en kultiveret lyserød form. Desværre er nektarblandinger ikke lig med naturplanter. Hjemmehørende danske arter kan og bør anvendes. Det husker jeg næste år.

Gæt hvor jeg bor.

Vildt og rodet!